Brink Transport uit Hardenberg gaat als eerste transportbedrijf in Nederland over op het bijmengen van waterstofgas in de luchttoevoer van dieselmotoren. Waterstofgas wordt door kenners gezien als dè toekomstige toepassing in combinatie met fossiele brandstoffen voor zuinigere en milieuvriendelijke verbrandingsmotoren. Uit uitvoerig onderzoek is gebleken dat dit een flinke besparing levert op de CO2 uitstoot en de benodigde brandstof per kilometer. Per vrachtwagen kan zo een equivalent van 15 dieselpersonenauto’s aan uitstoot bespaard worden.
Save Fuel
Het door Brink toe te passen systeem Save Fuel is in Engeland door Oil Drum en de University of Kent ontwikkeld. Met dit project komt het Save Fuel systeem ook beschikbaar voor de Nederlandse transportsector. Het is een uniek en zelfstandig werkend systeem dat waterstofgas aan boord van het voertuig aanmaakt.
Brink heeft voor de uitvoer van het project op 16 februari jl. een samenwerkingsovereenkomst getekend met Cosmo Trucks (leverancier van Daf vrachtwagens) en Gertron BV (leverancier van Save Fuel) beiden afkomstig uit Hardenberg. Gezamenlijk gaan zij het systeem gefaseerd op twee motoren bouwen. Daarnaast zal de projectgroep nauwkeurig de vermindering van schadelijke uitlaatgassen en de besparing op brandstof monitoren en het systeem verder optimaliseren. Hiervoor zal dan ook met de Benelux importeur accreditatie via TNO voor Nederlandse toepassingsmogelijkheden aangevraagd worden.
Naar verwachting zal de uitstoot tussen de 10% en 15% verminderen, dit blijkt uit opgedane ervaringen met het systeem in Engeland. Naast de brandstofbesparing wil Brink haar maatschappelijk verantwoord ondernemerschap hiermee een extra impuls geven. “Vrachtauto’s zijn nu eenmaal nodig om de economie draaiende te houden, wij spannen ons in om het vervoer op de meest efficiënte manier te doen en met de meest milieuvriendelijke voertuigen zodat er nog fossiele brandstoffen en schone lucht voor de volgende generaties overblijft” aldus Henk Brink. “Na de proef met twee voertuigen, zal bij positieve eindresultaten, het hele wagenpark binnen afzienbare tijd met dit systeem worden uitgerust. Dit vergt een aanzienlijke investering, maar als de verwachtingen uitkomen is het zeker de moeite waard. Hoewel het overgrote deel van ons wagenpark al is uitgerust met de nieuwste en schoonste euro 5 motoren laten we deze mogelijkheid om de schadelijke uitstoot nog verder te verlagen niet onbenut”, aldus Henk Brink.
Eén van de opdrachtgevers van Brink, Wavin Nederland -marktleider in kunststof leidingsystemen in Europa. geeft aan enthousiast te zijn over dit initiatief. “Wij zien niet alleen de duurzaamheid van onze producten maar ook die van onze totale dienstverlening als een belangrijke verantwoordelijkheid. Binnen ons bedrijf kennen we een groot aantal projecten gericht op energiebesparing en het verminderen van CO2 uitstoot. Dit initiatief van Brink Transport past daar erg goed bij. Middels dit project zullen onze producten in de toekomst met de meest milieuvriendelijke voertuigen naar onze klanten vervoerd worden.”, aldus Peter Bouwsema, supply chain director bij Wavin North West Europe.