De slogan van Brink XL luidt dat we het gewoon beter willen doen en dat in de ruimste zin van het woord. Niet alleen gewoon beter qua dienstverlening maar ook gewoon beter voor ons als mensen. Het maakt daarbij niet uit of je een klant een medewerker of onze leverancier bent. Hier blijft het niet bij, als Brink XL dragen we ook verantwoordelijkheid voor de aan ons toevertrouwde omgeving.

Koploper in CO2 neutraal ondernemerschap.

Zeggen dat je de wereld beter wilt maken is slechts een begin. Nieuwe ideeën in de praktijk brengen door te experimenteren brengt ons al een stukje verder maar door volop gebruik te maken van de mogelijkheden die er al zijn, dat is doen wat je zegt.

Daarom rijdt de hele eigen vloot van Brink XL op HVO-100 en reduceert hiermee de CO2 emissie ten opzichte van fossiele diesel met 90%.

Brink XL kiest hiermee bewust niet voor de goedkoopste oplossing maar wel voor de beste en dat is iets wat we alle bedrijven zouden willen aanraden.

Wat is HVO?

HVO staat voor Hydrotreated, Vegetable, Oil. Het fabricageproces vindt plaats met behulp van waterstof en het resultaat is een hele zuivere synthetische diesel.

HVO-100 is de meest pure vorm met de meeste besparing op het gebied van koolstofdioxide (CO2) emissie. Daarnaast wordt de uitstoot van andere schadelijke uitlaatgassen significant gereduceerd.

“Onze” HVO-100 reduceert de CO2 uitstoot tot ca 90%, wordt gewonnen uit 100% organisch restmateriaal, gaat niet ten koste van de voedselindustrie en wordt uitsluitend geproduceerd in de noord en west Europese gebieden.

Maar let op, HVO is heel goed mengbaar en kan daarom ook gebruikt worden als toevoeging van gewone fossiele diesel om deze een beetje beter en daarmee iets minder milieu belastend te maken. HVO-20 is een blend van 20% HVO en 80% fossiele diesel. Je kunt daarmee dan zeggen dat je op HVO rijdt maar qua CO2 reductie zet dat geen echte zoden aan de dijk.

HVO-100 in het kort:

  • Duurzaam; tot wel 90% minder CO2-uitstoot vanaf de bron tot aan de wielen.
  • Geen of minder uitstoot van fijnstof, koolwaterstof, stikstofoxiden, zwavel, koolmonoxide en PAK’s.
  • Geen last van de welbekende diesellucht.
  • Uitsluitend gemaakt van verschillende afval- en reststromen.
  • Gefabriceerd in noord en west Europese gebieden
  • Bevriest niet tijdens een Nederlandse winter; er zijn geen speciale additieven nodig.
  • Biologisch afbreekbaar.

Electrificatie, een ontwikkeling met gezonde spanning

Omdat het altijd nog gewoon beter kan is Brink XL al druk bezig met de omschakeling naar elektrisch rijden. Inmiddels is onze vloot meeneemheftrucks al helemaal elektrisch aangedreven. De eerste elektrische aangedreven vrachtwagens zijn besteld en in het voorjaar van 2024 gaat de eerste de weg op. Op heel korte termijn starten wij in samenwerking met AVIA Weghorst met de aanleg van een semi publiek XL laadplein pal voor ons kantoor. Onze doelstelling is om in 2030 geheel CO2 neutraal te zijn door middel van deze Zero-Emission (ZE) voertuigen.

Met elektrische aandrijving zijn we op termijn volledig CO2 neutraal en bovendien efficiënter, geruislozer, betrouwbaarder, veiliger en nòg schoner dan we nu al zijn. Kortom: gewoon beter met Brink XL.