Klantenbinding en Ladingzekering

Ladingzekering, oftewel “lading vastzetten” is momenteel een veelbesproken onderwerp. Dit komt door de strenge Duitse regelgeving en de nieuwe wetgeving op dit punt in België. Een verdere bijzonderheid is de medeaansprakelijkheid van de verlader. De bekeuringen zijn niet mals, het gaat om bedragen tot ver boven de Eur 1000, dus hoog tijd voor nader overleg en actie. Zodoende organiseerde Wibbelink Transport op 2 december jl. een informatie bijeenkomst over dit onderwerp met klanten en chauffeurs.

De opkomst was goed, in een overvolle instructieruimte begon Jan Hesselink van “Projectbureau, Opleiding & Advies” met een korte presentatie over ladingzekeren in het algemeen. Aansluitend volgde een beknopte samenvatting van de actuele regelgeving in Nederland, Duitsland en België. Het bleek onmogelijk om de hele wetgeving op dit punt te behandelen aangezien alleen de Duitse vertaling een boekwerk is die qua grootte vergelijkbaar is met een dikke telefoongids.

Hierna volgde de praktijksessie buiten op het laadplein. Er stond een oplegger met diverse soorten lading zoals pakketten plaatmateriaal, een bok met kozijnen, big bags, een IBC, vaten op pallets, een krat met kanteldeuren, haspels en bundels met stalen buizen. Per lading werd uitvoerig gediscussieerd hoe het materiaal moet worden vastgezet. De grootste moeilijkheid is hoe de verschillende ladingtypes met elkaar moeten worden gecombineerd.

Conclusie; het efficiënt en veilig bundelen van het vaak gedifferentieerde ladingaanbod is knap puzzelen. De betrokkenen dragen allen verantwoordelijkheid en lopen het risico op (verhaal-) schade en bekeuringen. Partijen moeten dus op elkaar kunnen vertrouwen, dat wil zeggen op de kwaliteit van het transportbedrijf en de chauffeur. De verlader dient de materialen op zijn beurt goed verpakt en vormvast aan te bieden zodat deze goed kunnen worden vastgezet. Verder moet de lading bij het laden zoveel mogelijk worden opgesloten, dat wil zeggen dat wanneer de lading tegen elkaar aan staat deze niet moet kunnen schuiven in de bochten of tijdens het remmen.

De nieuwe regelgeving zal investeringen vergen in aangepast materiaal zoals XL opleggers, deze hebben het certificaat “TüV Ladungsicherung”, dit is een verklaring ten behoeve van de constructie van de oplegger. Verder dienen er voldoende bevestigingspunten aangebracht zijn en moet de chauffeur beschikken over voldoende kennis, gekeurd sjormateriaal en antislipmatten. Verder kan het in bepaalde gevallen zinvol zijn om ten behoeve van specifieke ladingsoorten te investeren in extra hulpmiddelen zoals hoeken en/of ladingbeschermers. Dit om kwetsbare, gladde of niet vormvaste materialen te kunnen sjorren. Wat vaak ook goed werkt is het afdekken van de lading met bijvoorbeeld pallets.

Het was een geslaagde en een gezellige bijeenkomst die een vervolg zal krijgen in het nader uitwerken van diverse maatregelen al dan niet in overleg met de betreffende klant. Chauffeurs van Wibbelink Transport volgen daarnaast speciale cursussen ten behoeve van ladingzekering. Relaties die graag nader met ons in de technische aspecten van het ladingzekeren willen duiken kunnen dat aangegeven, binnenkort starten er weer cursussen bij Projectbureau, Opleiding & Advies. Zie voor meer informatie de website of bel met onze planning , doorkiesnummer: 0547-271035, vragen naar Niels Udink.

http://www.projectbureau.nl