Interview HoutWereld 2 maart 2018 nummer 4

Slimme keuzes

Wat is de geschiedenis van Brink XL?

Opa Brink begon in de jaren dertig met paard en wagen. In 1973 is het bedrijf overgedaan aan drie zonen, van wie er één kort daarop is overleden. De twee overgebleven broers zijn doorgegaan. Daar kwamen indertijd nog twee jongere broers bij en zo is het een echt familiebedrijf geworden. In 1996 nam de derde generatie het stokje van de oudste broers over. Vanaf dat moment leiden we met twee ooms en twee neven de zaak. Inmiddels is een oom met pensioen gegaan.” “Het was altijd Transportbedrijf H. Brink en Zonen in Hardenberg, maar in 2008 namen we collega-vervoerder Wibbelink Transport in Goor over. Het zwaartepunt van onze activiteiten is steeds meer naar Twente verschoven. Omdat we inmiddels behoorlijk uit ons jasje zijn gegroeid, verhuizen we binnenkort naar een spiksplinternieuwe locatie in Enter.”


Brink XL is meer dan alleen een transporteur van goederen.
Waar zit hem dat verschil in?

Sinds de jaren vijftig vervoeren wij al lengtegoederen en vanaf het nieuwe millennium ontwikkelen wij ons tot een groupagedienst. Dit wil zeggen dat wij aangeboden vrachten verzamelen en weer distribueren op routes in het hele land. Maar als groupagedienst heb je een bepaalde omvang nodig om op rendabele routes door heel Nederland te kunnen leveren. Met name wanneer je snelle aflevertijden hebt. We zijn flink gegroeid: en meer vracht betekent meer lading om te kunnen combineren. Hierdoor zijn we wat minder afhankelijk van een aantal grote  partijen geworden.” “Bovendien hebben we ons bedrijf verder geprofessionaliseerd. Dat zit hem in de goede mensen, maar ook in het investeren in de juiste automatiseringssystemen en in onze overslaglocatie. Onze groei betreft niet alleen meer volume en massa. Voor bepaalde klanten zijn wij de exclusieve vervoerder, maar we hebben ook klanten die het liefst zelf routes plannen en de overflow los bij ons aanleveren. Dat gaat in ons distributiepakket mee. Andersom kan het ook. Dus bedrijven die een vaste vervoerder hebben, maar daarbuiten van onze diensten gebruik maken voor gebieden waar ze anders niet komen.”

Waarom richten jullie je op hout en plaatmaterialen?

De keuze voor groupagevervoer van hout en plaatmaterialen in deelzendingen is bewust gemaakt. Het is een dienst die niet iedereen kan en doet, zeker niet met snelle levertijden. Het gaat ons niet om zoveel mogelijk wagens, of massa en volume, maar om de fijnmazige distributie van lengtegoederen en om het beschikbare materiaal zo efficiënt mogelijk in te zetten. Daar zit wel een uitdaging, omdat sommige goederen zich lastig laten combineren met andere goederen. Daar maken wij slimme keuzes in en wij gaan echt voor hout en plaatmateriaal. We kijken ook naar de toekomst. Het is voor ons al jaren heel gewoon dat iemand een schutting online bestelt en aan huis geleverd krijgt. Zzp’ers gaan ook steeds meer online bestellen en die willen just-in-time op de goede locatie geleverd krijgen. Dat is nog steeds een groeimarkt.”

Hebben jullie daarom gekozen voor nieuwbouw in Enter?

In Enter komen twee etages kantoorruimte en een grote overkapping met een zadeldak erop van tegen de 5.000 m2. Dat is een laad- en loslocatie met een klein gedeelte voor opslag. Er kunnen tien auto’s tegelijkertijd worden geladen. De vestigingen in Hardenberg en Goor gaan dicht, maar de stalling voor tien wagens in Gramsbergen wordt gehandhaafd. We blijven in de buurt omdat het hier gunstig is als uitvalsbasis voor onze landelijke routes en tevens de aanvoerroutes vanuit Oost-Europa waar het hout vaak vandaan komt. Binnenkort wordt de A1 hier uitgebouwd tot zesbaans autoweg en dan kunnen we filevrij richting het westen. De nieuwbouw in Enter is eind mei klaar.”

Brink presenteerde op de Houtwereld Praktijkdag 2017 een
online service. Hoe staat het daarmee?

Dat systeem loopt perfect. Klanten kunnen aangeven wat ze willen vervoeren, waar het opgehaald moet worden en waar het naartoe moet. Dan krijgen ze een prijsopgave en kunnen ze boeken. Bij grote klanten hebben we online koppelingen waarbij de opdrachten direct in ons systeem lopen. Dat werkt efficiënt en voorkomt dat er fouten gemaakt worden. Maar er is nu dus ook een tool om incidentele orders door te
geven. Met gemiddeld vierhonderd orders per dag moet je er structuur in aanbrengen, want anders bestaat het gevaar dat het mis gaat. De contacten met onze klanten verschuiven ook naar buiten normale kantoortijden. Met de tool krijgt een leverancier van houtpakketten ook ‘s avonds of in het weekend een prijs.”