Blijf uit de dode hoek

Iedereen heeft wel eens gehoord van de ‘dode hoek’ van een vrachtauto. Vaak lezen we berichten in de krant waar over een ‘dode-hoek’-ongeval met fietsers wordt gesproken. Maar wat is precies een ‘dode hoek’? En hoe kunt u er veilig mee omgaan?

De ‘dode hoek’ van een vrachtauto is de ruimte om de wagen waarvan de chauffeur niets kan zien. Een vrachtauto heeft overigens niet één, maar meer dode hoeken: vlak voor de auto, naast de auto en achter de auto. De dode hoek aan de rechterkant van de vrachtauto is de meest gevaarlijke. Ondanks allerlei extra (verplichte) spiegels blijft de ‘dode hoek’ aan die kant bestaan. Doordat deze ruimte aan de rechterkant zo groot is, ontstaat voor fietsers een gevaarlijke situatie als de vrachtauto rechtsaf slaat. Niet alleen de ruimte naast de vrachtauto levert gevaarlijke situaties op voor fietsers. Ook vlak voor de auto kan de chauffeur overstekende fietsers en voetgangers niet zien. Hoe hoger de cabine, hoe groter de dode hoek aan de voorkant is, soms wel tot enkele meters voor de vrachtwagen. Vooral kinderen, die door hun lengte al slechter zichtbaar zijn, moeten zich terdege bewust zijn van deze gevaarlijke situaties.

Tip 1 Zorg dat u de chauffeur kan zien, want als u hem ziet dan ziet hij u ook.

Tip 2 Loop of fiets nooit vlak voor of vlak achter een vrachtauto langs.

Tip 3 Ga met uw fiets nooit naast een vrachtauto staan, maar blijf er ruim achter.

In deze tekening is de dode hoek rood gekleurd. Alles in dit gebied is dus niet zichtbaar voor de chauffeur. En vanzelfsprekend kunt u de chauffeur ook niet zien, zelfs niet via zijn spiegels.

Deze spiegels moeten natuurlijk wel optimaal worden ingesteld. Dat gebeurd met behulp van een spiegelafstelplaats en die hebben we sinds kort bij Brink XL op ons eigen terrein.